آخر الأخبار


Monday, November 12, 2007

مخنوق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اسف طبعا اني غبت كل التره اللي فاتت دي

بس حقيقي ما كانش عندي ادنى استعداد للكتابه و لا حتى للقراءه

حقيقي كنت مصاب بحالة يأس شديده جدا جداااااااااااااااااااااااا

كنت باكلم نفسي و اقول انا باكتب ليه ؟؟؟؟ و لمين ؟؟؟؟ و ايه الفايده من اللي باكتبه

ياترى باكتب علشان انتقد وضع موجود و اساعد في ايجاد الحل

قال يعني فاكر نفسي الواد اللي هو

بس فين الفايده من اللي انا باكتبه او انت او انتي

لا حد بيسمعنا و لا حد بيقرالنا

احنا بس بنعدي علي مدونات بعض اما نبدي اعجابنا باللي كتبه الاخر او نجامل بعض
لا فيه اوضاع بتتغير و لا فيه حاجه بتتصلح

رغم اني بطبيعتي مش بحب اليأس و لا التيئييس

لكني مصاب بيه دلوقتي

ليه ..... ما اعرفش

مش هاطول عليكم و لا هاوجع دماغكم

بس ان شاء الله راجعلكم قريب

**************************
البقاء لله في اختنا الغاليه هدى عبد الله

صاحبة مدونة بهلولة

الهم الله اسرتها الصبر و السلوان

10 comments:

سها السباعي said...

بالصدفة قرات اليوم تدوينه عند مدونه ابو سويلم زي ما تكونو بتكلموا بعض

http://ibnbalad.blogspot.com/2007/11/blog-post_05.html

لسمح لي اخد كوبي بيست من تعلقي على تدوينته لاضعه على تدوينتك


انا كمان بادية التدوين من اسبوعين كده
وما عنديش الا 3 بوستات بس
وعملت بدل المدونه اتنين
ولسه ما فكرتش ابطل تدوين
يالا بقى اهو اعلان ببلاش
وانا ولا حد من اللي حضرتك قلت عليهم
انا ما باكتبش الا لما بانفعل بزياده مع حاجة حصلت او فكرت فيها
انفي عن نفسي تهمة الابداع
واكتب في مدونه بدلا من كشكول خواطر
للمشاركة
شئ جميل ان شخص او اتنين يشاركك افكارك سواء بالمواقة او الاختلاف المحترم
بدون مجاملات
فهذا يثري العقل ويفتح الذهن
قراءتي لتدوينات غيري بتوريني حاجات ما كنتش شايفاها او واخده بالي منها
فانا اقر ا واعلق اكثر مما ادون زي ما حضرتك شايف
قراءتي لناس عايين زيي اكثر صدقا وامتاعا واثراءا لوجداني من قراءتي لاقلام كبيرة واسماء رنانه لها دوافعها واغراضها ومن يسيرونها ويملون عليها ما تكتب ليشكلو عقولنا وتفكيرنا كما يريدون
هم مين دول ؟
ما اعرفش

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم

يا سيدي احنا بنعمل اللي علينا

وربنا موجود

لا تيأس

خلي روحك عاليه

تحياتي

وحمدلله علي سلامتك

عصفور المدينة said...

ياااااه ده الكلام ده يا أستاذ وقته في البداية بعد كدة خلاص بيكون تحقيق للقواعد اللي انت أصلتها من البداية

وياريت تشوف مدونة أستاذة سها وتعليقي عندها وبعدين لو تعليقنا وقراءتنا هو لمجرد الإعجاب يبقى بنضيع وقت زي بتوع كمال الأجسام

smraa alnil said...

مش لودك اللي مخنوق

علي الاقل انت بتطلع اللي جواك
بتصرخ عشان ترتاح بغض النظر مين اللي هيسمع صرختك
مش مم مين يقرا ومين يكتب
المهم انك تعود انك تكون انت من غير رتوش ولا وشوش

انك تكون انت وبس
اتكلم
لعل وعسي بعد سنة اتنين او حتي عشرة
حد غيرك يقرا كلامك
ويتسفيد منه ويتغير علي اديك من غير مانت تعرف
مش شرط انك تعرف ان في حد هيتغير دلوقتي
العبقارة مش ي حد فهمهم الا بعد مرور عشرات السنين

مش بقول انك عبقري او انا عبقرية
لا
احتنا بني ادمين
وفعلا عباقرة لاننا شايفين وضع عارفين انه غلط بس برده بنقوله

عباقرة لان ربنا ادانا الموهبة والكيفية اننا نقول اللي احنا عايزينه
ودي نعمة منه

اتكلم عن اوضاعك انت
اديني تجربتك وحياتك عشان انا استفاد منها

علمني مثلا اني زي مش اكره

علمني مثلا ازاي اسامح

كل دة انا او انت او اي حد غيرنا قادر انه يحققه
بطريقة او باخري
المهم اننا نتمسك باي امل

Anonymous said...

أولاً إنتا لما بتكتب بتفك عن نفسك كتيير جداً

تانياً أنا مش عارف ليه المدونين العرب بالذات واخدين التدوين قضية و صراع مستميت؟ خليك ريلاكس ، التدوين اتعمل عشان تكتب عن نفسك ، عشان تعبر عن نفسك و روحك اللي ربنا خالقهملك عشان تعيش مش عشان تدفن نفسك بالحيا و تكتئب ، عادي يعني ، مش فرض في التدوين إنك تصلح المجتمع أو إنك تناصر قضية أو إنك تجاهد بالكلمة و الكلام دا كله، أصلاً التدوين مالوش دعوة بكدة خالص لكن تقدر ف نفس الوقت تقول عن القضايا اللي تهمك لكن مش يبقى دة الخط الرئيسي للمدونة

متفق معاك جداً إن المدونين كتير جداً دلوقتي بيدخلوا عند بعض عشان يجاملوا بعض و بس زي نظام المنتديات السخيفة اللي أنا هربت منه في الأساس عشان كدة أملاً في إن التدوين هيديني بعد جديد لكن شكله فعلاً كله عند العرب صابون و تالياً فإن المدونات وسيلة للتواصل ( كوميونيكيشن) ليس إلا و سيبك بقى من حكاية قناة الجزيرة دي و جايزة الصحافة لأفضل مدونة حقوقية و سياسية و الكلام الفارغ دا كله.

عمرنا ما هنغير وضع بالمدونات يا كابتن ممكن أه إن حالة واحدة أو اتنين كقضية في المحاكم مثلاً أو فضح للحكومة لكن تغيير؟ ما أظنش

Anonymous said...

أنا آسف
أصل بعد ما قرأت التعليق تاني لقيت إني لهجتي فيه حادة شوية بس اعذرني لأن دا نتيجة الإنفعال ليس إلا

تحياتي

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

بص هو مش انت لوحدك اللى جالك حالة يأس هى شكلها حالة عامة على الكل
بس مش يأس يأس هو ضيق من الحال اللى احنا بقينا فيه

الحمدلله على كل شئ
بس ياريت تروق كده وتكتب تانى اهوه على الاقل الكتابة بتخلى الواحد يطلع اللى جواه وبيرتاح برضه

تحياتى ليك
وربنا معاك

ابو العربى said...

ولا يهمك ياعم
عادى فضفض احنا كتير وبنقراء لبعض ودة كويس
وكلامنا بيوصل مش ملوش لزمه
مستنى بوستاتك

mraghy said...

الاخوة الافاضل الذين شرفوني بالرد علي هذا الموضوع

اشكركم علي تفاعلكم مع هذا الموضوع

و اسف ان كنت ضايقتكم بالحديث عن الياس

و لكنها مشاعر نمر بها جميعا في بعض لحظات الضعف

و ان شاء الله سوف اعود للكتابه مره اخرى

شاكر لكم جميعا تفاعلكم

تقبلوا تقديري و احترامي

Anonymous said...

في الحكيكة و في الواقع
انا عندي رأي

لو انت مثلا ش عايز تكتب عشان محدش هيعمل حاجة
كفاية انك تفرج عن نفسك و إلا الكبت يولد الانفجار
بعد الشر يعني

بس ممكن حد يطب مثلاً و يقرا كلامك و يأثر في نفسو
او في مرة وانت بتكتب تعمل حاجة

ماهو مش كلو صابون ساعات بيبقي شامبو

االاماراتي حلو ( دوف ) و السعودي حلو ( بانتين)

الملخص ان الكتابة مفيدة
اكتب يا رجل اكتب
:D